دو کتاب تازه از مهدی پوررضائیان در بازار نشر

دو-کتاب-تازه-از-مهدی-پوررضائیان-در-بازار-نشر

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات نیستان دو کتاب تازه از مهدی پوررضائیان را با عناوین  «راهنماکتاب داستان کوتاه» و «مرا بخوان»  را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

مهدی پوررضائیان دکترای روانشناسی بالینی با گرایش سایکودراما از دانشگاه دهلی دارد و ‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه شاهد است. به قلم او تاکنون 80 نمایشنامه در قالب 10 کتاب منتشر شده است. برخی از تألیفات او در مراسم کتاب سال و کتاب فصل به عنوان کتاب‌های برتر نمایشی قدردانی شده است.

کتاب «راهنماکتاب داستان کوتاه» را مهدی پوررضائیان برای آموزش نگارش داستان کوتاه تالیف کرده است.

وی در مقدمه‌ای جذاب بر این کتاب با عنوان «نون و چشمک» می‌نویسد: نویسندگان برخلاف دیگران، دو نوع خواب می‌بینند: خواب‌هایی در اتاق خواب؛ و خواب‌هایی در اتاق کار. خواب‌های نـوع اول، عام و رؤیانهاد اسـت و خواب‌های نوع دوم، خاص و هنرنهاد. خواب‌های نوع اول، دیدنی‌اند و خواب‌های نوع دوم، هنری. این هر دو نوع خواب، ساختار داستانی دارند با ایـن تفاوت کـه خواب‌های رؤیانهاد را با چشمان بسته می‌بینیم؛ ولی خواب‌های هنرنهـاد را بـا چشمان باز. خواب‌های رؤیانهاد، ما را می‌نویسند ولی خواب‌هـای هنرنهـاد را ما می‌نویسیم.

وی همچنین در بخشی از این مقدمه می‌نویسد: داستان‌پردازی مانند همۀ هنرها از همین تـوانشِ سـاختن، ریـشه می‌گیـرد. وقتی که هنر نقاشی از خط‌خط‌بازی‌های بی‌جهت، آغاز می‌شـود و بـه هنرهـای تجسمی ناب می‌رسد؛ بعید نیست اگر تصور کنیم که هنر داستان‌پـردازی نیـز بـا واژه‌بازی‌های بی‌خیال، شروع می‌شود و به هنرهای نگارشی والا می‌رسد. امروز که آدمی ساکن قدرتمند این جهان است باز هرگاه نیـازش بـه شـیئی مادی می‌افتد با تکیه بر تـوانشِ سـاختن، صـنعت‌گرانه، پیچیده‌ترین ابزار را می‌سازد؛ و هرگاه میلش به شیء معنوی می‌کـشد بـا تکیه بـر همان توانش، هنرمندانه زیباترین داستان‌ها را می‌آفریند.

کتاب در چهار فصل تدوین شده است. فصل نخست آن به نوعی آشنایی با تاریخچه نگارش داستان کوتاه در جهان و ردیابی نمونه‌هایی از آن در داستان های‌کهن ایرانی است. فصل دوم کتاب درباره آرایه‌های پرکاربرد در داستان کوتاه‌نویسی صحبت کرده است و پس از بیان برخی نکات ویرایشی برای نوشتن داستان کوتاه، به معرفی شیوه‌های هشت گانه شروع نگارش داستان کوتاه اشاره می‌کند.

در فصل سوم کتاب نویسنده به سراغ برخی از نظریات شاخص در نگارش داستان کوتاه اشاره دارد. نظریه مرگ مؤلف و نگاه رولان بارت، دیدگاه هایآلبرتو موراویا و گوستاو فریتاگ در زمره شاخص‌ترین آنهایت. این فصل در ادامه با مطالبی درباره گفتگو و شخصیت‌پردازی و نیز روش روایت در داستان کوتاه همراه شده است.

کتاب در فصل چهارم خود در قالب یک طرح‌نامه درباره شیوه نگارش یک داستان کوتاه از ابتدا تا انتها با مخاطب خود روبرو شده و در پایان نیز منابع نمونه‌های ارائه شده در کتاب و کتابنامه را برای محققان بیان کرده است.

انتشارات نیستان این کتاب را در 276 صفحه به قیمت 99 هزار تومان منتشر کرده است.

«مرا بخوان» دیگر کتاب پوررضائیان است که نیستان آن را منتشر کرده است.داستان‌های کوتاه این کتاب به طور عمده در قالب روایت داستانی با زاویه دید اول شخص روایت شده و نویسنده در آن سعی کرده تا در قالب روایت یک ماجرای داستانی، مخاطب را با موضوع درگیر و از او دعوت به مداقه و تامل بیشتر در زندگی پیرامونی خود کند.

عمده داستان‌های این کتاب در قالب پایان باز نوشته شده است. نویسنده با وجود روایت کلاسیک تعمدی داشته تا پایان‌بندی داستان شکلی کلاسیک به خود نگیرد و مخاطب در ذهن و روان خود ادامه ماجرای داستان را شکل دهد. این موضوع در کنار زبان و عبارات ساده، موقعیت‌پردازی‌های نرمال و البته استفاده نویسنده از تشبیهاتی بی‌بیدیل و طنزی گاه تلخ و گاه خفیف و البته دوری نویسنده از حواشی تکنیکال داستان‌نویسی که محتوا را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد، بر تاثیرگذاری بیشتر کتاب افزوده است.

 انتشارات کتاب نیستان پیش از این کتاب‌های مرغک مینای من، قصر آشتی، نما با نمایش، نویسش در نمایش، تمام‌های ناتمام و آنگاه مانند ماه  را از این نویسنده منتشر کرده است.

«مرا بخوان» در 196 صفحه به قیمت 76 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام/