آغاز عصر سفرهای فوق سریع غیرنظامی | جت مافوق صوت بی‌صدای ناسا با موفقیت پرواز کرد

ناسا و شرکت لاکهید مارتین، دیروز با انجام نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای تجربی X-۵۹ QueSST گام مهمی در احیای رؤیای پروازهای مافوق‌صوت برداشتند.

هواپیمای مافوق صوت ناسا

همشهری آنلاین، فرخنده رفائی: پرواز هواپیمای مافوق‌صوت بی‌صدای X-۵۹ ناسا که دیروز – ۲۸ اکتبر ۲۰۲۵- از تأسیسات فوق‌سری اسکانک‌ورکز وابسته به لاکهید مارتین در پایگاه هوایی پلمدیل کالیفرنیاانجام شد، آغاز مرحله‌ای تازه از پژوهش در زمینه‌ی کاهش صدای انفجار صوتی در سرعت‌های بالاتر از صوت به شمار می‌رود.

به گزارش نیواطلس، در دهه‌ ۱۹۶۰ میلادی، پرواز مافوق‌صوت مسافری، رویای آینده‌ صنعت هوانوردی تلقی می‌شد. اما با وجود سرمایه‌گذاری عظیم کشورها، تنها چند فروند «کنکورد» و «توپولف-۱۴۴» وارد این عرصه شدند و به‌دلیل هزینه بالا، محدودیت فنی و صدای مهیب «سونیک بوم» از رده خارج شدند.

دلیل این امر هم این بود که انفجار صوتی که با شدت ۱۱۰ تا ۱۴۰ دسی‌بل شنیده می‌شود، نه‌تنها آزاردهنده بود بلکه به اعتراض‌های زیست‌محیطی و محدودیت‌های قانونی در آمریکا انجامید. امروز اما ناسا امیدوار است با X-۵۹ این مانع تاریخی را برطرف کند.

بیشتر بخوانید:

  • پاسخ پکن به اسپیس‌ایکس | چین نخستین موشک بازگشت‌پذیر خود را با موفقیت آزمایش کرد + تصاویر
  • پدیده‌ای اسرارآمیز در سواحل آمریکا | راز یوفوهای شناور چیست؟
  • رونمایی لاکهید مارتین از پهپاد نوماد | وقتی هلیکوپتر و هواپیما با هم یکی می‌شوند + عکس

هواپیمای تک‌سرنشین X-۵۹ با طراحی بدنه‌ای ویژه، جریان هوا را طوری هدایت می‌کند که موج ضربه‌ای در امتداد بدنه پخش و به بالا منحرف شود. نتیجه این امر، کاهش صدای انفجار به حدود ۶۰ تا ۸۰ دسی‌بلاست؛ چیزی معادل بسته شدن درِ خودرو برای کسانی که روی زمین هستند.

هدف اصلی این پروژه، نه فقط آزمودن فناوری جدید بلکه فراهم کردن زمینه برای بازنگری قوانین پرواز مافوق‌صوت غیرنظامی است. در مراحل بعدی، قرار است X-۵۹ در مسیرهای خاصی بر فراز مناطق مسکونی پرواز کند تا میزان صدای تولیدی و واکنش مردم سنجیده شود.

نخستین پرواز، که در نزدیکی مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا به پایان رسید، تنها با سرعت‌های زیرصوت انجام شد تا ایمنی و پایداری پروازی تأیید شود.

در آزمایش‌های آینده، ناسا قصد دارد این هواپیما را تا سرعت‌های مافوق‌صوت برساند تا داده‌های واقعی برای طراحی نسل بعدی جت‌های مسافربری سریع و کم‌صدا به‌دست آید.

کد خبر 990166 منبع: همشهری آنلاین

  • کاربردهای جالب حالت پرواز در گوشی‌های هوشمند

  • آیا می‌توان واقعا زمان را به عقب برگرداند؟

  • اختراعاتی که مرز بین انسان و دستگاه را محو می‌کنند | تشخیص نارسایی‌های قلبی در ۱۵ ثانیه

  • هوش مصنوعی قربانی بازی‌های اداری

  • تلفن‌های همراه دهه آینده | از صفحه‌های تاشو تا شبکه 6G | ماژولار شدن گوشی‌ها و پایان مصرف‌گرایی

  • ۹ ایده هسته‌ای عصر اتم که هرگز محقق نشدند

  • پس از پایان رقابت‌ها کار ما تازه آغاز می‌شود

  • داخل آرامگاه کوروش را دیده اید؟ ؛ درون آرامگاه کوروش این شکلی است + تصاویر

  • هفتاد و پنج درصد مردم مخالف مذاکره هستند + ویدئو

  • شرط عجیب قطری ها برای انتقال صابر کاظمی؛ ۲ قطری برای چه وارد ایران شدند؟

  • حکم سنگین دادگاه عالی ورزش علیه استقلال صادر شد

  • نقشه جنگ روسیه | سرعت تصرف اوکراین ۵۵ درصد کاهش یافت

  • پژمان جمشیدی: به دانه‌های خاک مادرم قسم تمام داستان گفته شده ساختگی است | رفتم دستبوسی پدرم تا بگویم همه چیز دروغ است

  • آقای پزشکیان معتقد به حجاب است + ویدئو

  • پاسخ دستگاه قضایی به ادعای فائزه هاشمی

  • حکم سنگین دادگاه عالی ورزش علیه استقلال صادر شد

  • داخل آرامگاه کوروش را دیده اید؟ ؛ درون آرامگاه کوروش این شکلی است + تصاویر

  • روستای کنعان در سریال یوسف دقیقا کجاست؟

  • سامانه بارشی جدید بالاخره به ایران رسید | در این مناطق از کشور برف می‌بارد | باران پاییزی به تهران می‌رسد؟

  • بارش شدید باران و برف در ۳ استان طی آخر هفته | ساکنان و مسافران از این مناطق دوری کنند

  • ورود پروفسور سمیعی به پرونده پزشکی صابر کاظمی

  • وضعیت تهدیدآمیز منطقه‌ جدی است | تهدیدها واقعی، فوری و شدید هستند؛ تاکید بر تقویت اتحاد دوجانبه برای مقابله با چین

  • هاشمیان کمک آلمانی خود را قبول نداشت چه برسد به کریم و پیروانی| تیم ملی منت بازیکن نیمکت‌نشین را می‌کشد

  • وزیر جنگ اسرائیل: کت و شلوارپوشان مصونیت نخواهند داشت!