از بازگشت خوشنویسی کره به ایران تا سرقت از موزه لوور به شیوه سینمایی!

از بازگشت خوشنویسی کره به ایران تا سرقت از موزه لوور به شیوه سینمایی!

در هفته‌ای که گذشت، نمایشگاهی از آثار خوشنویسی ایرانی و کره‌ای در سفارت کره افتتاح شد، همچنین واحد خاکدان هنرمند نقاش از دنیا رفت و موزه لوور نیز مورد سرقت قرار گرفت.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» درصدد هستیم بخشی از روند اتفاقاتی را که افتاده، بیان کنیم. جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم فراهم می‌شود. بر این اساس، نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

درگذشت واحد خاکدان؛ نقاش هایپررئالیست ایرانی

عصر پنجشنبه اول آبان بود که خبر رسید واحد خاکدان هنرمند نقاش باسابقه که در زمینه نقاشی هایپررئالیسم، تحولی شگرف ایجاد کرده بود و در روزهای اخیر به‌دلیل عارضه مغزی در بیمارستان جم تهران بستری بود، دار فانی را وداع گفت.

نقاشی‌های این هنرمند فقید، عکس‌گونه و رازآمیزند و شمه‌هایی از رئالیسم جادویی دارند. او از کودکی به‌واسطه پدرش، ولی‌الله خاکدان که از پیشگامان طراحی صحنه ایران بود با هنر خو گرفته بود.

سرقت از موزه لوور

در هفته گذشته، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که اقلامی با ارزش «غیرقابل تخمین» از موزه مشهور پاریس به سرقت رفته است.

رشیدا داتی وزیر فرهنگ فرانسه گفت که این سرقت همزمان با شروع به کار موزه در روز ۱۹ اکتبر رخ داده است.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد سارقان از طریق پنجره وارد موزه شدند و قطعاتی از جواهرات میراثی گرانبها را سرقت و با موتورسیکلت فرار کردند.

شیوه دزدی از موزه لوور یادآور فیلم ها و سریال هایی در ژانر سرقت است و بیشتر از هرچیز سریال اسپانیایی «خانه کاغذی» را به ذهن متبادر می کند.

بهرام کلهرنیا درباره زیبایی‌شناسی تصویر در جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گفت؟

در هفته‌ای که گذشت، در جریان برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران و نشست‌های تخصصی ۲۰۴۲، نشستی با عنوان «کادربندی و زیبایی‌شناسی تصویر» با تدریس بهرام کلهرنیا و اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شد.

کلهرنیا در بخشی از این نشست گفت: تصویر واقعیتی است شکل‌پذیر که هر بار با دیدار تازه، اثر جدیدی در بیننده می‌گذارد. داوینچی هنگام خلق مونالیزا تجربه‌ای انجام داد که هیچ‌کس دیگری آن را نداشت. شش ماه بعد، وقتی دوباره به آن نگاه کرد، انسان دیگری شده بود و اثر را از نو تجربه کرد. هر دیدار تازه از تصویر، تجربه‌ای تازه می‌آفریند. در طول تاریخ، تصویر پدیده‌ای ثابت نبوده است. انسان در هر زمان آن را بازسازی کرده و از مجاری وجود خود گذرانده است. در نخستین مطالعات درباره تصویر، روشن می‌شود که انسان از زمانی به آن اندیشید که در غارها می‌زیست. نیاکان ما در تاریکی غارها و در رؤیاهایشان، با بازسازی آنچه تجربه کرده بودند، نقاشی می‌کردند.

وی بیان کرد: کار با دوربین کاری جادویی است، همان‌گونه که شمنِ دوران باستان جان جهان را تسخیر می‌کرد، فیلمبردار نیز با انتخاب کادر و برش، بر تصویر حکومت می‌کند. اما باید آگاه بود که این برش چگونه انجام می‌شود و چه تأثیری بر معنا دارد. زیبایی مفهومی فریبنده و قراردادی است. زیبایی لزوماً کاربردی نیست و نباید آن را با کارکرد اشتباه گرفت. زیبایی از حضور تناسب و ریاضیات در پدیده‌ها سخن می‌گوید. انسان به ریاضیات مبتلاست و ریاضیات جادوی پنهانی است که از آغاز در جهان تعبیه شده است. آنا ماریا شیمل می‌گوید؛ انسان، هنگامی که به جهان آمد، ریاضیات را به همراه خود آورد. در آثار باستانی نیز نشانه‌های آگاهی انسان از شمارش، تناسب و چیدمان دیده می‌شود. این تناسب‌ها، پایه شکل‌گیری الگوهای زیبایی‌شناسی‌اند. درک نادرست از مفاهیمی مانند «نقطه طلایی» یا «خط طلایی» در نظام آموزشی ما ناشی از بی‌سوادی است. آنچه اهمیت دارد، «هندسه طلایی» است؛ مفاهیمی مبتنی بر تناسب‌های سنجیده که از روزگار باستان تا رنسانس در هنر و معماری حضور داشته‌اند.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر تصریح کرد: شناخت زیبایی نیازمند عبور از کلیشه‌های رایج است و هنرمند آگاه باید از «عامیانگی» در هنر فاصله بگیرد. به باور او، قاعده‌مندی در تصویر همان چیزی است که می‌تواند عناصر زیبا را در یک ساختار متوازن و هدفمند محقق کند. بدون آگاهی از این قواعد، تصویر نه متعادل می‌شود و نه قادر است ایده‌ای روشن را به مخاطب منتقل کند.

خوشنویسی به رنگ ایران و کره

در هفته‌ای که گذشت، مراسم افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی «خانواده» با همکاری مشترک کره جنوبی و ایران همزمان با شصت و سومین سالگرد روابط دیپلماتیک میان ایران و کره، با حضور رئیس و نایب رئیس انجمن خوشنویسی کره و خوشنویسان ایرانی در محل اقامت سفیر کره جنوبی برگزار شد.

در این نمایشگاه، تندیس تقوی، اسرافیل شیرچی و مجتبی سبزه، ۳ هنرمند خوشنویس ایرانی و ۱۲ تن از انجمن خوشنویسی کره، از جمله مدیر و نایب رئیس انجمن و خوشنویسان این انجمن حضور داشتند.

سفیر کره در این مراسم تاکید کرد که این نمایشگاه اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا نخستین حضور هنرمندان خوشنویسی کره پس از ۹ سال در ایران است. همکاری خوشنویسان کره‌ای و ایرانی در راستای بیان ارزش‌های هنری هر کشور حائز اهمیت است و این موضوع می‌تواند پلی میان فرهنگ‌ها بسازد و دل‌ها را به هم نزدیک‌تر کند.

تندیس تقوی هنرمند خوشنویس نیز بیان کرد: برای ما خیلی ارزشمند است که نمایشگاه امروز، با عنوان «خانواده» برگزار می‌شود، از برگزار کنندگان بسیار ممنونم که خوشنویسی را انتخاب کردند. قطعا موضوع خانواده، موضوعی محوری در کشورهای آسیایی است. همچنین خوشحال‌کننده است که این نمایشگاه با شصت و سومین سالگرد روابط دیپلماتیک میان ایران و کره مصادف شده است. بر این باور هستم که هنرمندان هستند که روابط سیاسی را تحکم می‌بخشند. با برگزاری این برنامه‌های فرهنگی، می‌توان رابطه‌های دوستانه‌ای نه تنها میان ایران و کره، بلکه تمام کشورهای جهان بنا کرد.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه «رخنه» در گالری بی، نمایشگاه «گذر از ذهن» و «اتاق بسته» در گالری شیرین، نمایشگاه «میان‌بر به داستان» در گالری هما، نمایشگاه «طبیعت در گذر» در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه «یادها و صورت‌ها» با آثاری از پروانه اعتمادی در گالری این‌/جا، نمایشگاه «زخ و برزخ؛ میانه‌ رنج و امکان» در گالری سیحون، نمایشگاه نقاشی‌های فرح ابوالقاسم در گالری هور و نمایشگاه «برای ندیدن» در گالری آتبین، از جمله نمایشگاه‌هایی هستند که عصر جمعه دوم آبان افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6632356 آزاده فضلی

  • از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر درباره اینکه هنرمند خلاق نیست!

  • از بالا گرفتن غائله حراج تهران تا درخت «تجسمی فجر» که جایگزین طوبا شد

  • از نقاشی‌های جدید سیدعلی میرفتاح تا کاشان که میزبان «رویای منصوره» شد

  • برگزاری انتخاباتی ابهام‌برانگیز در انجمن خوشنویسان/ آغاز در آدینه

  • از افتتاح یک نمایشگاه ضدجنگ تا آغاز شمارش معکوس برای «فجر ۱۶»

  • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
  • تلویزیون آن
  • پنجه شاهی: ۱۵ مورد قطعی ابتلا به سرطان پستان در کاشان شناسایی شدند

  • امام جمعه کنگان: نیروهای بومی در اولویت جذب صنایع منطقه باشند

  • امام جمعه اهواز: صادرات غیرنفتی اهرم قدرت ملی است

  • از بازگشت خوشنویسی کره به ایران تا سرقت از موزه لوور به شیوه سینمایی!

  • امام جمعه مانه: بهره‌برداری از فرصت‌های جهانی ضامن تقویت توان ملی است

  • پروازهای مستقیم وین–تهران از سر گرفته می‌شود

  • باقری بنابی: پرستاران حیا و صبر حضرت زینب(س) را الگوی خویش قرار دهند

  • دشمن با پازل‌سازی رسانه‌ای در تلاش برای انحراف افکار عمومی است

  • نقوی: بهره‌برداری غیرعادلانه از منابع طبیعی لنگرود باید متوقف شود

  • زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر جزایر مالوکو در اندونزی را لرزاند

  • جزئیات تکمیل ظرفیت پذیرش دستیار فوق تخصصی پزشکی؛ اعلام ظرفیت پذیرش

  • چگونه گواهی انحصار وراثت را آنلاین و سریع دریافت کنیم؟

  • قاچاق سوخت دیگر امن نیست؛ رصد ۱۶۹ هزار ناوگان متخلف

  • حمله‌ها و سکته‌های قلبی تقریباً قابل پیش‌بینی هستند

  • حماس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن در راه دفاع از فلسطین شهید شد

  • چرا صندوق‌های درآمد ثابت دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارند؟

  • دومین شوک به تکواندو ایران/ آرین سلیمی هم حذف شد

  • ۲ شهید در حمله اسرائیل به جنوب لبنان

  • قصه یک «جادوی» موسیقایی؛ بدعت خردمندانه‌ای که در «پسران هور» شنیدنی شد

  • واژگونی کامیون حامل آرد در مسیر اهر تبریز

  • روزنامه‌های ورزشی پنج‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۴

    روزنامه‌های ورزشی پنج‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های اقتصادی پنج‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۴

    روزنامه‌های اقتصادی پنج‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۴

  • روزنامه‌های صبح پنج‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۴

    روزنامه‌های صبح پنج‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۴

  • سرور اچ پی
  • مانتو
  • هتل های تهران
  • حرف آخر
  • مهرینو
  • تهران تایمز
  • روزنامه آگاه