انیمیشنهای خوب برای بچههای خوب!
بهنظر شما اگر فردوسی، سعدی و مولوی در عهد و زمانه ما زندگی میکردند، باز هم اندیشههای انسانی خود را در قالب شعر میسرودند یا مسیری دیگر را برای تجسم افکارشان در جهان مدرن برمیگزیدند؟
همشهری آنلاین – سیدسروش طباطباییپور: من که معتقدم این یگانگان ادب فارسی، اگر مهمان قرن ۲۱بودند، احتمالا باز هم دست از سرودن شعر برنمیداشتند، اما حتما خودشان را به یکی از هنرهای امروزی هم مسلط میکردند و چه هنری بهتر از پویانمایی! هنری که هم میتواند سرشار از اندیشههای ناب باشد و هم شاعرانه و خیالانگیز! هدیهای که هم میتواند بزرگسالان را بهسوی خود بکشد و هم برای کودکان و نوجوانان جذابیت داشته باشد. شاید به همین دلیل هم هست که در قرن اخیر، پویانمایی در جهان و کشور ما گل کرده و حتی برخی هنرمندان ایرانی با وجود همه محدودیتها در تولید پویانماییهای کوتاه و بلند، خوشدرخشیدهاند و آثاری فاخر و ماندگاری حتی در حد جهانی تولید کردهاند؛ از پویانمایی کوتاه «سایه سرو» گرفته که با کسب جایزه اسکار ۲۰۲۵در بخش بهترین انیمیشن کوتاه خوش درخشید تا اکران بینالمللی موفق پویانمایی فیلشاه!
بد نیست این نکته را هم یادآور شویم که برگ برنده بسیاری از پویانماییهای ایرانی، مضامین عمیق انسانی است که در ادبیات گذشته این سرزمین هم موج میزد و حالا در پویانماییهای فاخر ایرانی خوش درخشیده؛ مفاهیمی چون هویت ایرانی، وطندوستی، صلحطلبی، بازگشت به ریشهها و معرفی اسطورههای ایرانی که هرکدام میتواند موجبات غرور ملی را فراهم کند.
در اینجا و به بهانه روز جهانی انیمیشن، نگاهی به برخی از پویانماییهای موفق ایرانی میاندازیم که با وجود داستان جذاب و زیباییهای هنری، اما مضامین انسانی را محور اصلی خود قرار دادهاند.
- بازگشت به وطن
پویانمایی سایه سرو / کارگردان: شیرین سوهانی و حسین ملایمی / تهیهکننده: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / سال تولید: سال ۱۴۰۲
یکی از شاعرانهترین پویانماییهای سالهای اخیر، پویانمایی «سایه سرو» است که هوشمندانه مفاهیمی چون فداکاری و بازگشت به خویشتن را بهشکلی هنرمندانه و کوتاه به تصویر میکشد؛ نهنگی که در ساحل دریا زمینگیر شده و پدر و دختری که بازمانده جنگ هستند و برای بازگشت نهنگ به موطنش، دریا، میجنگند. دختر با سادهترین روشها به هر دری میزند تا نهنگ قصه مرطوب بماند و دیگر جانوران نیز به آن آسیب نزنند و پدر که همچنان با ناملایمات جنگ دست و پنجه نرم میکند، تنها راه نجات نهنگ را، غرقکردن لنجی میبیند که از سالهای دور برایش به یادگار مانده است. پدر نهنگ را با ریسمانی به لنج قدیمیاش میبندد تا وقتی لنجی که بهدست خودش در حال غرق شدن است، ته دریا میرود، نهنگ را هم به اعماق دریا بکشد و او را به وطنش بازگرداند. آخرین صحنه نیز زمانی است که دختر، بیتاب پدر است و برای نجات او به دریا میزند.

- پیداکردن هویت واقعی
پویانمایی پسر دلفینی / کارگردان: محمد خیراندیش / تهیه کننده: محمدامین همدانی / سال تولید: سال ۱۴۰۱
هواپیمایی در مسیر جنوب ایران سقوط میکند و نوزادی به نام نیما به دریا پرتاب میشود و دلفینی مهربان او را نجات میدهد و در کنار خانوادهدلفینیاش، نیما را بزرگ میکند؛ چیزی برگرفته از داستان اساطیری زال و سیمرغ. با گذشت زمان، نیما که در دنیای ماهیها زندگی میکرده، متوجه هویت واقعیاش میشود و برای پیداکردن مادرش و کشف گذشتهاش به خشکی بازمیگردد و با چالشهایی مثل پیداکردن هویت و بازگشت به ریشههایش مواجه میشود. در پایان، نیما هویت انسانی خود را پیدا میکند، اما تلاش میکند تا ارتباطش با دنیای دلفینها را حفظ کند. پسر دلفینی وقتی متوجه هویت واقعی خود میشود، برای پیداکردن آن، شجاعت و استقامت به خرج میدهد و از کمکهایی که بهسویش میآید، استقبال میکند. این پویانمایی علاوه بر ایران، در کشور روسیه هم فروشی قابلقبولی داشت.

- تعامل با طبیعت و حیاتوحش
پویانمایی بچهزرنگ / کارگردانان: بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی / تهیهکننده: حامد جعفری / سال تولید: ۱۴۰۱
پویانمایی بچهزرنگ، داستان پسربچهای به نام محسن است که در مسیر تبدیل شدن به یک قهرمان، با مفاهیم انسانی چون مسئولیتپذیری، همدلی، شجاعت، و حفاظت از طبیعت روبهرو میشود. محسن بهطور اتفاقی با ببری مواجه میشود که از گونههای در حال انقراض است و تصمیم میگیرد آن را بهرغم موانعی که سر راهش وجود دارد، به زادگاهش مازندران برساند. به شکلی ناخودآگاه، محسن به الگوی همکاری، اعتماد به نفس، احترام به طبیعت و انسانی جستوجوگر تبدیل میشود و تعامل او با انسانها و دیگر حیوانات از آموزندهترین بخشهای این پویانمایی است.

- اتحادی فراتر از مرزها
پویانمایی جمشید و خورشید / کارگردان: بهروز یغماییان / تهیهکننده: نادر یغماییان / سال تولید: ۱۳۸۴
پویانمایی جمشید و خورشید یکی از نخستین پویانماییهای بلند سینمایی ایران است که با تکنیک دوبعدی ساخته شده است. داستان این اثر برداشتی آزاد از داستان عاشقانه ویس و رامین است و تلاش میکند مخاطب را با فرهنگ و اسطورههای ایرانی آشنا کند. جمشید، شاهزادهای جوان و آرمانگرا، در مسیر رسیدن به عشق حقیقی با خورشید، دختر پادشاه سرزمین همسایه آشنا میشود. این آشنایی در شرایطی رخ میدهد که ۲سرزمین درگیر تنشهای سیاسی و اختلافات تاریخیاند. با وجود موانع، عشق میان جمشید و خورشید شکوفا میشود و آنها تصمیم میگیرند برای تحقق این پیوند، با سنتها و تعصبات مبارزه کنند. مقاومت در برابر قدرت و سنتهای محدودکننده و اتحادی فراتر از مرزهای جغرافیایی، ازجمله مفاهیم انسانی این پویانمایی است.

- دوستی میان ادیان الهی
پویانمایی شاهزاده روم / کارگردان: هادی محمدیان / تهیهکننده: حامد جعفری / سال تولید: ۱۳۹۳
این پویانمایی داستان ملیکا، دختر قیصر روم، دختری عفیف و پاکدامن مسیحی را روایت میکند که در پی رؤیاهایی الهامبخش، از دربار میگریزد و سرنوشت او را به ازدواج با امام حسن عسکری(ع) و تولد فرزندشان، امام زمان (عج) هدایت میکند. داستان با تمرکز بر عشق، ایمان و فداکاری، تلاش میکند چهرهای انسانی و قهرمانانه را از مادر امام دوازدهم شیعیان ارائه دهد. یکی از مهمترین مضامین این پویانمایی بلند، نزدیکی و مودت میان ادیان الهی است و تأکید بر این نکته که همه ادیان آسمانی، هدفی مشترک را دنبال میکنند که همان سعادت ۲جهانی انسان است.

- ایستادگی در برابر ظلم
پویانمایی فیلشاه / کارگردان: هادی محمدیان / تهیهکننده: حامد جعفری / سال تولید: ۱۳۹۶
در سرزمینی گلهای از فیلها زندگی میکردند که رئیس آنها، فیلی قدرتمند است. با تولد فرزندش فیلشاه، همه انتظار داشتند که او نیز مانند پدرش قوی و شجاع باشد، اما فیلشاه برخلاف انتظار، دستوپا چلفتی است و البته مهربان و صلحطلب. فیلشاه در مسیر رشد، با چالشهایی مثل ناتوانی در برآورده کردن انتظارات دیگران و احساس بیکفایتی مواجه میشود و در جریان یک سفر پرماجرا و ورود به دنیای انسانها، با شاهزادهای جوان و مغرور آشنا میشود که قرار است پادشاه شود. در این مسیر، فیلشاه باید شجاعت، فداکاری و مهربانی را تمرین کند و درمییابد که قهرمان بودن بهمعنای زور بازو نیست، بلکه در گرو قلب مهربان، تصمیمهای درست و ایستادگی در برابر ظلم است.

- خودباوری و ترویج کالای ایرانی
پویانمایی لوپتو / کارگردان: امیرعباس عسکری / تهیهکننده: محمدحسین صادقی و احسان کاوه / سال تولید: ۱۴۰۱
داستان درباره پسربچهای به نام علی است که همراه پدرش در کارگاه ساخت اسباببازیهای درمانی برای کودکان بیمار فعالیت میکند. این کارگاه که نامش لوپتو است، نهتنها محل تولید، بلکه فضایی برای امیدبخشی، شادی و همدلی با کودکان آسیبپذیر است. با وقوع بحرانهایی مانند مشکلات اقتصادی، تهدید تعطیلی کارگاه و بیماری مادر علی، او باید با چالشهایی فراتر از سنش روبهرو شود. در این مسیر، علی با تکیه بر خلاقیت، ایمان و پیوند خانوادگی تلاش میکند کارگاه را نجات دهد و شادی را به کودکان بازگرداند. لوپتو انیمیشنی است که بر خودباوری و ترویج کالاهای ملی تأکید دارد.

کد خبر 989533
-
آتشسوزی ساختگی پورشه به طمع بیمه
-
شیرینترین ملودی
-
افغانها به خط شدند + ویدئو | صفهای هزارنفری مقابل کنسولگری ایران در هرات | کارگر افغان: ویزا بدهید برویم ایران کار کنیم!
-
چه کسی مانع انحلال بانک آینده بود؟
-
مجازات عامل پنالتیهای استقلال | نمیخواهم حرفی بزنم که بازیکنم را از دست بدهم
-
درخواست عجیب دبیرکل حزبالله از اسرائیل
-
استقلال شکل واقعی خود را پیدا کرده | این بازیکن به خط دفاع شخصیت داد
-
علی دایی و واکنش به ماجرای جمشیدی: اشتباه کنی باید تاوان بدهی اما پژمان … | بحث را به این سمت ببرید قطع میکنم
-
سرمربی پرسپولیس برابر تراکتور مشخص شد
-
کشف گنج ۱۴۰ تنی در یک استان ایران
-
شمارش معکوس برای حمله آمریکا ؛ سناتور آمریکایی، نقشه محرمانه کاخ سفید را لو داد
-
عزل در «آسمان» ایران
-
تحرکات مشکوک آمریکا در خاورمیانه؛ سلاح های سنگین رسید | فرود هواپیمای باری نظامی در پایگاه خراب الجیر | این چهارمین نقل و انتقال در ماه اخیر است
-
فوقستاره پرسپولیس مقابل تراکتور بازی میکند؛ پایان شایعات در مورد اورونوف
-
ایرانیها موشکهای خود را در ۵منطقه پخش کردند | رگبارهای بزرگتر و متمرکز ایران؛ استراتژیای برای شکست پدافندهای اسرائیل و ایالات متحده
-
درگیریهای خونین میان نظامیان جولانی و نیروهای مسلح در سوریه | ویدئو
-
ماجرای دردناک عروس و داماد در شب عروسی + ویدئو
-
اطلاعات سری پدافند پیشرفته اسرائیل لو رفت + تصاویر لورفته از تجهیزات نظامی از جمله پهپاد «اسکای لارک»
-
جنجال پنالتی در ارتش ساپینتو؛ وقتی ستاره جوان قهر میکند| استقلال یا کودکستان؟






