رانندگانی که سرمایه اجتماعی هستند | معرفی رانندههایی که بهترین دستفرمان را دارند
امسال تقدیر پلیس راهور فراجا از رانندگان قانونمند، در رسانهها انعکاس زیادی پیدا کرد. معمولا رانندگان از پلیس انتظار ایجاد محدودیت و اعمال جریمه دارند اما پلیس با قدردانی از رانندگان نشان داد که به دنبال الگوسازی در فرهنگ رانندگی است و از طرف دیگر، گروه بزرگی از رانندگان به قوانین پایبندند.
همشهری آنلاین – محمد سرابی: با سرهنگ «سیاوش محبی» جانشین پلیس راه راهور فراجا در این زمینه صحبت کردیم. او تاکید کرد که این کار، راهی برای تقویت ارتباط پلیس با مردم و افزایش سرمایه اجتماعی است.
۳ راننده نمونه
سرهنگ محبی درباره شیوه انتخاب رانندههای قانونمند میگوید: روال کار به این شکل است که از راهداری و اصناف و اتحادیههای مرتبط، میخواهیم تعدادی از رانندگان قانونمند را معرفی کنند. سوابق اجراییات این اشخاص تا ۵ سال گذشته بررسی میشود. در مرحله اول هر شخصی که تصادف کرده باشد را حذف میکنیم. سپس تخلفاتی مانند جریمه و نمرهمنفی گواهینامه را بررسی میکنیم. رانندگان اتوبوسها باید حسن اخلاق داشته باشند و مسافران از آنها شکایت نکرده باشند. در نهایت از میان آنها فقط ۳ نفر انتخاب میشوند. معمولا کسانی که به این مرحله نهایی میرسند رانندگان خودروهای سنگین هستند که همیشه جزییات قوانین را به دقت رعایت میکنند.
او با اشاره به اینکه انتخاب رانندگان قانونمند بیش از ۱۰ سال سابقه دارد، بیان میکند: هر سال در هفته نیرویانتظامی از رانندگان قانونمند قدردانی میشود. انتخاب این هموطنان بر اساس ایمنی در رانندگی و رعایت شاخصهای قانونی است. به جامعه پیام روشنی ارسال میکند که رفتارهای قانونمند چقدر ارزش دارد.
۲۰ هزار کشته سالانه
جادههای ایران عرصه حوادث خطرناکی هستند. در طول ۳۲۷ هزار کیلومتر راههای برونشهری کشور تصادفهایی رخ میدهد که نیمی از جانباختگان آن به علت شدت برخورد در همان صحنه تصادف کشته میشوند.
جانشین پلیس راه راهور فراجا میگوید: تعداد کشتههای رانندگی در سالهای قبل ۲۷ هزار نفر در سال بود اما حالا به ۲۰ هزار نفر رسیده است. در این مدت تعداد خودروها افزایش پیدا کرده اما به تناسب آن جاده ساخته نشده است، با این حال ترکیب نظارت پلیس راه و همکاری رانندگان قانونمند، باعث شد که ۷ هزار نفر از کشتهها کاسته شود.
مسئولیت راننده اتوبوس
بیش از ۴۰ میلیون نفر در کشور گواهینامه رانندگی دارند و نیمی از خانوادههای ایرانی صاحب خودرو هستند اما راندن اتوبوسهای بین شهری با همه اینها تفاوت دارد.
سرهنگ محبی میگوید: پلیس راه همه خودروها را کنترل میکند ولی وضعیت ناوگان مسافری بین شهری به دقت مضاعف نیاز دارد. اتوبوسهای بین شهری در کمتر از یک درصد تصادفها نقش دارند ولی توجه کنید که در یک اتوبوس زندگی ۴۰ – ۵۰ مسافر در اختیار راننده است. پلیس به شدت مراقب تردد اتوبوسها است. هنگام حرکت از پایانه، مبدا مدیر فنی شرکت اضافه ساعت رانندگی و نقص فنی احتمالی را بررسی میکند. پاسگاه به پاسگاه راننده باید پیاده شود و ساعت بزند. اخیرا در برخی استانها پلیس راه در خروجی پایانه مستقر شده و از همان ابتدا حرکت اتوبوس را ثبت میکند.
او درباره رانندگان خودروهای باری بیان میکند: معمولا سواریهای وقتی در کنار تریلی حرکت میکنند کمی میترسند زیرا ابعاد و وزن این خودروها زیاد است و هرگونه تخلف کوچک منجر به خسارات شدید میشود. اکنون پلیس راه به دنبال هوشمند سازی ناوگان باری بین شهری با سامانهای شبیه «سامانه سپهتن» است تا بتوانیم نظارت بر روی آنها را هم افزایش دهیم.
در کارنامه رانندگی سه راننده برگزیده توسط پلیس راهور، خبری از سابقه تصادف و ثبت جریمه نیست
بهترین راننده های ایران
رانندههای قانونمند از نظر راهور کسانی هستند که در ۵ سال اخیر جریمه نشدند و تصادف هم نکردند. با سه راننده ای که امسال با این عنوان برگزیده شده اند صحبت کردیم. هر سه راننده گفتند که دلیل جریمه نشدن آنها رعایت سرعت است. همان عاملی که باعث بیشتر تصادفها در جادههای ایران میشود
میرعزیز موسوی (آذربایجان شرقی)
از سال ۷۷ راننده پایه یک هستم و یک کشنده ترانزیت دارم. وزن تریلی ۱۸ تن است و ۲۲ تن بار دارد یعنی ۴۰ تن بار در جاده در حال حرکت است که اگر از کنترل خارج شود حادثه بزرگی ایجاد خواهد کرد. راه جلوگیری از حادثه هم توجه به تابلوها است. وقتی جایی تابلو حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر و بعد از آن ۴۰ کیلومتر نصب شده باشد به این معنی است که در حال ورود به محدوده مسکونی هستیم و باید سرعت را کم کنیم.
دلیل بیشتر تصادفها خستگی است. حتما دیدهاید که رانندههای کامیون و تریلی، هر ساعت میایستند، پیاده میشوند و نگاهی به لاستیکها میکنند. همین کار کوچک باعث هشیاری بیشتر میشود.
بدترین صحنهای که در جاده میبینم تصادف دو همکار در کنار جاده است. شاید یک نفر بیاحتیاطی کرده باشد ولی جان چند نفر از دست میرود.
مرتضی دریس (خوزستان)
راننده تاکسی پلاک کرایه در مسیر اهواز به بندر ماهشهر هستم و ۱۵ سال است که در این مسیر مسافر جابهجا میکنم.
با این وضعیت اقتصادی اگر قوانین و ایمنی را رعایت نکنیم درآمدی که از کار به دست میآوریم را باید برای تعمیر خودرو و جریمه بدهیم. بنابراین از نظر مالی هم بهتر است که احتیاط کنیم. تفاوت سرعت ۱۰۰ کیلومتر و ۱۵۰ کیلومتر ۱۰ دقیقه دیرتر رسیدن به مقصد است ولی احتمال تصادف خیلی بیشتر میشود. حتی استهلاک خودرو هم بیشتر میشود چون در سرعت بالا ترمزها شدیدتر و فرسودگی خودرو زیادتر میشود.
دلیل تصادف در جادهای که من کار میکنم، خوابآلودگی و کارکردن با گوشی تلفن همراه است. متاسفانه ماشینهای شوتی هم در این جادهها زیاد دیده میشود که سرعت خیلی زیادی دارند و به خودشان هم رحم نمیکنند. البته جادهها شرایط خوبی ندارند و کسی هم نمیتواند جاده را جریمه کند!
محمود عربلو (قم)
۲۸ سال است که راننده اتوبوس هستم و در مسیر قم – مهران کار میکنم. فاصله ۱۰ – ۱۱ ساعت است. با دو راننده این مسیر را میرویم و هر ۴ ساعت راننده عوض میشود. راننده باید به ازا هر ۹ ساعت کار ۱۶ ساعت استراحت کند که در بیشتر مواقع همین نسبت را رعایت میکنیم مگر زمانی که شرایط خاصی باشد مثل زمان جنگ ۱۲ روزه.
مسافران گاهی اعتراض میکنند که چرا آرام حرکت میکنید و ما جواب میدهیم که نباید از سرعت استاندارد جاده تندتر برویم. از زمان
کنترل اتوبوس به دلیل وزن و طول زیاد ساده نیست. البته، الان اتوبوسها امکانات ایمنی خیلی بیشتری از گذشته دارند ولی سرعت غیرمجاز همچنان حادثه ساز است.
انحراف به چپ خودروهای سواری خیلی تصادف ایجاد میکند. مخصوصا وقتی تلفن همراه به دست میگیرند از لاین خارج میشوند و در مسیر مقابل با خودروهای دیگر برخورد میکنند.
کد خبر 988852 منبع: روزنامه همشهری
-
قتل تکپسر خانواده به دست داماد | بعد از عقد فهمیدم که…
-
قتل مرد پولدار با نقشه پسرخواندهاش | بخشش قاتلی که ۲ بار پای چوبه دار رفت
-
قهرمان کشتی آزاد با ۲۰ مدال دستگیر شد
-
جنایت به خاطر دختر موتورسوار | وجود الکل در زجاجیه و متافتامین در خون مقتول
-
واکنش ثبت احوال به انتشار آمار عجیب طلاق
-
معرفی ۳۸ روایتگر نوجوان و افتتاح کانون روایتگری
-
رانندگانی که سرمایه اجتماعی هستند | معرفی رانندههایی که بهترین دستفرمان را دارند
-
اسرائیل آماده حمله وسیع است با حمایت آمریکا؛ ۵ نشانه مهم را بخوانید | نه لبنان تنها خواهد بود نه ایران
-
فوری | اوسمار با پرسپولیس امضا کرد | جانشین هاشمیان در راه تهران
-
هشدار بی سابقه به آمریکا؛ هیچ امتیازی نمیدهیم، خطر قرمز ما را رد نکنید | پاسخ ما به حمله ویرانگر خواهد بود
-
ایران انقلابش را رها کند و با ما مذاکره کند!
-
گوترش خواستار افزایش اعضای شورای امنیت شد
-
ایران از لیست سیاه FATF خارج نشد | رد حق تحفظ تهران درباره کنوانسیون پالرمو
-
توضیحات وحید هاشمیان درباره حرکت جنجالی اش
-
اسرائیل آماده حمله وسیع است با حمایت آمریکا؛ ۵ نشانه مهم را بخوانید | نه لبنان تنها خواهد بود نه ایران
-
هشدار بی سابقه به آمریکا؛ هیچ امتیازی نمیدهیم، خطر قرمز ما را رد نکنید | پاسخ ما به حمله ویرانگر خواهد بود
-
فوری | اوسمار با پرسپولیس امضا کرد | جانشین هاشمیان در راه تهران
-
رقص و پایکوبی اوباش مسلح در یک مهمانی + ویدئو | تصاویر یکی از اوباش روی تخت بیمارستان
-
چه کسی برای آقای رئیس جمهور شکلات سمی فرستاد؟ | پشتپرده تلاش برای دومین ترور رئیسجمهور
-
پژمان جمشیدی آزاد شد
-
سفیر ونزوئلا در حرم امام حسین(ع) + تصاویر | آمدم تا برای کشورم که با تهدیدهای آمریکا روبروست، دعا کنم
-
شاکی شدن اوریه از کاپیتان پرسپولیس| مخالفتی که کار دستش داد
-
ایران انقلابش را رها کند و با ما مذاکره کند!
-
لحظه زیر گرفتن وحشیانه شهروندان در خیابان + ویدئو | فریادهای زنان وحشت زده را ببینید
-
توقیف ۳ ماهه گواهینامه حتی با یک تخلف حادثهساز | ۴ جاده پرتصادف کشور را بشناسید | خونبارترین ماه تصادفات در سال
-
جریمههای رانندگی به حالت قبل برگشت | توقیف ۶۷۹۱ گواهینامه فقط در ۳ روز
-
اعلام آخرین آمار فوتی های تصادفات نوروزی ۱۴۰۴ | این استان بیشترین فوتی را داشته است
-
چشم پلیس روی فاصلهها خودروها | جریمه رعایت نکردن فاصله چقدر است؟
-
چند درصد تصادفات ناشی از عدم رعایت فاصله طولی است | ارسال پیامک هشداری به ۵۲ هزار راننده طی ۵ روز | آغاز جریمه متخلفان از فروردین
-
پلاک دیجیتال خودرو در شهرهای جهان
-
نیوجرسی بتنی یا گاردریل فلزی؟
-
پلعابرپیاده؛ سازه مزاحم یا کارآمد!؟
-
بزرگراههایی که روی آب کشیده شدند | ساخت پلهای بزرگ و بلند در شهرهای شرق آسیا رایج است
-
چرخش ۱۸۰ درجهای در بزرگراه






