مسعود فراستی: اگر کسی نداند دفاع مقدس چه بوده است، اینجا میبیند| سعید قطبی زاده: قهرمان پروری نشده بود
شب دوم از چهارمین فصل برنامه کات تلویزیون همشهری به بررسی و نقد فیلم مجنون ساخته مهدی شامحمدی اختصاص داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، شامحمدی مستندهای عملیات غیرممکن، مدار هفت درجه آرش، خوف ستایش یک مواجهه و امام رضا (ع) را ساخته و سریالهای روزهایی که میآیند، پرستاران، هفت قصه از خرمشهر، خروش، سرزمین نخبگان را هم برای تلویزیون کار کرده است. مجنون در باره بخشهایی از زندگی مهدی زینالدین و برادرش مجید است که در جریان جنگ ایران و عراق بخشی از عملیات خیبر را در جزیره مجنون پیش بردند. سجاد بابایی در این فیلم که محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است، نقش مهدی زینالدین را بازی کرده است. در این قسمت از کات مسعود فراستی و سعید قطبی زاده در باره این فیلم صحبت کردند:
مسعود فراستی: مجنون بیننده را به وجد میآورد
- مجنون در حوزه دفاع مقدس که به نظرم مهمترین ژانر سینمای ایران است، فیلم بسیار منحصر به فردی است. در باره دفاع مقدس است، ولی جنگی در کار نیست. مجنون تنها فیلم سینمای جنگ است که از دقیقه چهار یا پنج بعد از خداحافظی با خانه وارد جنگ میشود و تا آخر در جبهه میگذرد. اگر کسی نداند دفاع مقدس چه بوده است، اینجا میبیند. با این فیلم متوجه میشویم این دفاع مقدس چه بود. چرا این بچهها انقدر آدم هستند؟ وقتی یکی از آنها کشته میشود زیر بمب و موشک میایستند و گریه میکنند و زین الدین میگوید اجازه بدهید گریه کنند. اصلا هم رمانتیک نمیشود. این ویژگیهای مجنون آدم را به وجد میآورد. بسیار اثر قابل بحثی است.
- به نظر من کارکرد زینالدین در این فیلم همان چیزی است که باید باشد. یک قهرمان عجیب و غریب نیست. همسر و فرزندش را دوست دارد، اما از همان ابتدا هم گفته اول با جنگ ازدواج کرده است. یعنی تکلیف را مشخص کرده است. شخصیت آنقدر نرم و آرام است که قهرمان معمول فیلمهای جنگی ایرانی و غیرایرانی نمیتواند باشد. اتوریته دارد. وقتی فرمان میدهد همه در آب بپرند، مشخص است فرمانده است. با این که صورت یک زندگی رئالیستیک است، اما در حرکت بسیار فرمانده است. اتفاقا صورت سجاد بابایی خیلی مناسب این نقش است. یک صورت معصوم و مهربان اما تیز. این مهربانی را در جنگ هم میبینید. فیلم به جز فصل اول که خداحافظی با همسر است، اصلا به ورطه ملودرام نمیافتد. فیلم نه سانتیمانتال است و نه الگوی دیگری دارد. به نظرم تحت تأثیر «موقعیت مهدی» نیست. ما لحظه به لحظه باور میکنیم که این آدم یک فرمانده است. باور میکنیم فرماندهی است که از دست دادن افرادش برایش بی تفاوت نیست. به تک تک آدمهای افراد اطرافش نزدیک است. همه شخصیتها برای ملموس میشوند.
- – هیج فیلم ایرانی تا به حال ندیده ام که هولناکی جنگ را بسازد، اما مجنون این کار را میکند. عراق در هر فیلمی فقط چهار تا تانک از دور بود. اما این جا اوج حمله عراق است برای گرفتن جایی که اگر آن را نمیگرفتیم جنگ طول میکشید و قطعنامهای داده نمیشد. کارگردان کاملا از پس این کار برآمده است.
- – هر کدام از شخصیتهایی که با آنها دوست شدیم یک لحظه است، اما در یادمان میافتد.
سعید قطبی زاده: چهرههای تازه نفسی که به سینما میآیند
- من با فیلم مسئله دارم. شخصیتهای مکمل خوب طراحی شده اند و دورچین درست است. ولی قهرمان میمیک ندارد. برای فیلمیکه داعیه رئالیسم اجتماعی داشته باشد، این سبک بازی جواب میدهد. اما برای فیلم جنگی زمانی که سرنوشت کل جنگ بسته به این آدم است، این میزان خونسردی و این مدل راه رفتن درست نیست. منظورم این نیست که شبیه آرنولد راه برود. اما باید اتوریته داشته باشد تا او را به عنوان فرمانده لشگر بپذیرم.
- مجنون با مدل فیلمهای جنگی این سالها متفاوت است. نکته دوم این که کارگردان در مواردی شهامت داشته است. اما موسیقی فیلم که جایزه هم گرفته بزرگترین نقطه ضعف فیلم است. در یک سری موارد موسیقی همان ملودیها و ریتم موسیقی آثار تلویزیونی دهه ۶۰ است و با تصویر هم هماهنگی ندارد. به عنوان نمونه زمانی که رزمندگان به آب میزنند، صحنه جالبی است، اما موسیقی بد است. یا زمانی که آن شخصیت ترک شهید میشود، یک آکاردئون در موسیقی شنیده میشود که فقط بگوید این شخصیت متعلق به کدام قسمت از ایران است.
- در مورد انتخاب بازیگر اصلی فیلم در درجه اول خوشحالم که در فیلمهای جنگی و غیر جنگی توجه به بازیگرانی که ستاره نیستند، بیشتر شده است. بهتر است بگویم یک سری بازیگران تازه نفس در حال وارد به سینمایی هستند که بازیگرانش دیگر تکراری شده اند. ولی این بازیگر نقش اصلی اعتماد به نفس لازم را ندارد. دارد یک قهرمان را بازی میکند اما جنس بازیاش کاملا رئالیستی است. درست است که فیلم میخواهد یک تصویر انسانی و واقعی از این شهید نشان دهد، اما یک جاهایی لازم است با یک عمل قهرمانانه چیزی را در دل تماشاگر خالی کند. این مدل بازی ناتورالیستی و یکی شدن با نقش برای من توجیه نداشت. یک نکته فرامتن هم باید بگویم. این دو بازیگری که در کنار این بازیگر به عنوان فرمانده گروهان قرار دارند، چون بازیگران مطرحتری نسبت به بازیگر اصلی هستند، انگار به حرف او گوش نمیدهند. این مسئله تعادل را به هم میزند.
- در قصه گویی و روایت داستانی با اطمینان خاطر میگویم نیمه اول فیلم تحت تأثیر فیلم موقعیت مهدی است. یعنی الگویی که آن گذاشت و ما را وارد حریم شخصی اشخاص کرد و خلق موقعیتهای طنز و این که مثل بقیه عاشق میشوند و حتی ضعفهای شخصیتی دارند. این خیلی خوب است. اما این که از جایی به کل تغییر ژانر دهیم و از ملودرام وارد موقعیت جنگی شویم، درست نیست. حتی در این موقعیت جنگی هم چند نکته وجود دارد. وقتی فیلمهای جنگی سینمای آمریکا یا فرانسه را تماشا میکنیم، اوج گیری داستان بسیار مهم است. در مجنون اوج داستان کجاست؟ من متوجه شدم عملیات مجنون عملیاتی نیست که زین الدین در آن شهید میشود. در این عملیات ابراهیم همت شهید میشود. ولی اوج داستان فیلم و جنگ و حماسه همراه اوج شخصیت نیست. مثلا کارگردان میتوانست با یک فیداین فیداوت سرنوشت قهرمان را هم به عنوان یک تکمله روایت میکرد تا تأثیر فیلم بیشتر شود.
- در کل فکر میکنم فیلم یک پرانتز است که در میان تاریخ جنگ که میگوید در عملیات مجنون چه اتفاقی افتاد و از نظر تاریخی چه اهمیتی دارد. فردیت در فیلم وجود نداشت و قهرمان پروری نشده بود.
کد خبر 986955 منبع: همشهری آنلاین
-
رضا عطاران را با آرایش و استایل زنانه ببینید! | با اجل معلق خداحافظی کنید
-
رضا عطاران: برای روح ناصر تقوایی دست بزنید | امیدوارم هرکس آرامش شما رو گرفته یک دیداری با اجل داشته باشه| ببینید
-
فیلم جدید مهران مدیری و امین حیایی در سینما
-
بازی مافیا روزی ۲۰۰ میلیون به هر بازیگر میداد! این مبلغ تا ۲ میلیارد تومان هم می رسید… | ببینید
-
نمایش فیلم پارسا پیروزفر و شهاب حسینی در ۱۰ کشور اروپایی
-
افخمی: تقوایی به تاریخ وفادار نبود! من کار را از او گرفتم و ساختم | ببینید
-
روایت انسان در لحظههای بحرانی
-
محتویات کیف خانم وزیر چه بود؟ | دروازه نفس خود را گل بگیرید خانم! | حاشیه سندروم پست بیقرار
-
کشتی گیر جوان حین تمرین درگذشت
-
ادامه حواشی بوسه چهره مشهور بر دست زن کارگر+ تصاویر | از شیطنت بیبیسی تا واکنش تند کاربران
-
شوک شدید ژاپن به AFC؛ خروج از آسیا | پای عربستان و قطر در میان است
-
بوسهٔ چهره مشهور بر دستان زن کارگر جنجالی شد+ عکس | ماجرا چیست؟ | از شما انتظار نداشتیم! | دستگاه قضایی وارد ماجرا میشود
-
نامه جدید ایران به سازمان ملل درباره اسنپبک
-
دلم نمیخواهد در استخر بمیرم!
-
شوک شدید ژاپن به AFC؛ خروج از آسیا | پای عربستان و قطر در میان است
-
هواپیماها شبانه برخاستند؛ حمله جدید هوایی تائید شد | مواضع گروه «حافظ گل بهادر» هدف قرار گرفت
-
ادامه حواشی بوسه چهره مشهور بر دست زن کارگر+ تصاویر | از شیطنت بیبیسی تا واکنش تند کاربران
-
این مقتول را شناسایی کنید + تصاویر | قاتل دستگیر شده است
-
پیام واضح ایران به اسرائیل | هدف اسرائیل از ترور فرماندهان نظامی ایران |ایران چطور رادارهای آمریکایی را فریب داد؟
-
محتویات کیف خانم وزیر چه بود؟ | دروازه نفس خود را گل بگیرید خانم! | حاشیه سندروم پست بیقرار
-
آغاز توزیع گوشتهای وارداتی؛ اعلام قیمت هرکیلو گوشت گرم گوساله و چرخ کرده
-
هشدار به ترامپ و نتانیاهو: هیچ پناهگاهی برای شما وجود ندارد
-
درگیری لفظی لژیونر استقلالی با سرمربی و اخراج | فسخ قرارداد و شکایت به فیفا انجام شد
-
فوری | وقوع عارضه مغزی برای صابر کاظمی ستاره والیبال ایران | اعلام آخرین وضعیت پشت خط زن ارزشمند کشورمان